تنقلات روح

یادداشت هایی در مورد آنچه می بینم،می خوانم و می شنوم

تنقلات روح

یادداشت هایی در مورد آنچه می بینم،می خوانم و می شنوم

مشخصات بلاگ
تنقلات روح

اینجا هر چه را ببینم و بخوانم و بشنوم معرفی می کنم و مختصر نظری...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

دهلیز

دوشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۳۳ ق.ظ


اسم فیلم: دهلیز

نظرم:حتما ببینید

 

نکته اول جسارت کارگردان در نقش متفاوت رضا عطاران...و دوم بازی خوب بچه فیلم!

دهلیز همین فضایی است که در جامعه ایجاد شده است و ارزشهایی که از بین رفته و تاریکی جامعه... باید از آن عبور کرد اما ترس دارد، مانند دهلیز خانه مادربزرگ...

اسب که نماد آزادی است و پدری که اسب می سازد و بچه ای که بتمن و مرد عنکبوتی می خواهد...

ایده شروع فیلم خیلی خوب و عالی بود و اینکه توی فیلم تکرار می شد

حلقه شیوا توی چشم است.

بهروز شعیبی یا ابوذر آژانس شیشه ای و حاج آقای طلا و مس...

گیری که به فیلم است همین که باز چوب خیمه اش را در زمین قصاص و حکم الهی زده...این خوب نیست.

پیشنهاد می کنم مصاحبه حداد عادل در مورد دهلیز را نیز بخوانید. چند نکته مهم اش را اینجا می آورم:

1-«دهلیز» فیلمی است که در آن یک مفهوم مهم انسانی و اجتماعی و دینی یعنی مفهوم «قصاص»، بستر جریانات و حوادث و گوهر و جان‌مایۀ فیلم است. «قصاص» و روی دیگر این سکه، یعنی «عفو» مفهومی کاملاً انسانی است. دهلیز از آغاز تا انجام، چیزی جز دیالکتیک تز و آنتی‌تز قصاص و عفو نیست. مادر مقتول، هم پسر جوان خود را از دست داده و هم در اثر ضربۀ روحی ناشی از این فاجعه، تکلم خود را از دست داده و زمین‌گیر و بیمار شده است.

2-دهلیز از نظر اخلاقی یک فیلم «پاک» است. با آنکه داستان فیلم می‌تواند زمینه‌ساز کشیده شدن فیلم به روابط غیراخلاقی و فساد و گناه شود، چنین اتفاقی در فیلم نمی‌افتد. بینندۀ هوشمند به روشنی درمی‌یابد که تهیه‌کننده اسیر وسوسۀ «گیشه» نشده و برای جلب مشتری و پرفروش‌ترشدن فیلم به سراغ زشتی ها و پلشتی های جامعه نرفته است.

زنی جوان، دور از شوهر که گرفتار مشکلات زندگی است، به سراغ این و آن می‌رود تا به او کمک کنند. بسیاری از تهیه‌کنندگان و کارگردانان، درست همین جاست که فیلم را با چاشنی حوادث عشقی و روابط غیراخلاقی، به ظاهر جذاب می‌سازند و به واقع به «کثافت» می‌کشانند.

اما در دهلیز چنین انحرافی دیده نمی‌شود. شیوا آرایش وسوسه‌برانگیز ندارد و نگاه و احساس و لباس او، مردان را به گناه دعوت نمی‌کند. در رفتار و گفتار نیز عشوه‌گری نمی‌کند. او پاک است و پاک می‌ماند. مردانی که بر سر راه او هستند نیز پاک و نجیب‌اند. دهلیز می‌خواهد به جای نشان دادن فساد اخلاقی در جامعه، که متأسفانه نزد بعضی از فیلمسازان امری عادی شده، سلامت و پاکی جامعه را، که هرگز نباید فراموش شود، نشان دهد. دهلیز می‌خواهد بگوید اگر بی‌اخلاقی یک واقعیت است، اخلاق و پاکی و نجابت هم واقعیت است و همه نباید همیشه از یک سو غش کنند.

  • امید

نظرات  (۳)

  • علی اکبر قلیچ خانی
  • چی شده فیلم نمی بینی

    پاسخ:
    می بینم
    نمی رسم بنویسم
    اتفاقا دیشب تئاتر بودم!!
  • علی اکبر قلیچ خانی
  • تنقلات است یا تن پرور؟؟؟
    پاسخ:
    فعلا در گیر امتحاناتم آقا

    سلام.

    اینجا هم اولین بار است که مشرف میشوم!!!

    اگه لطف کنی از هر موردی که برجسب حتما ببینید داره برام بخری حتما می بینم!!!!!!!!

    پاسخ:
    زیارت قبول!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی